Blogger Widgets Blogspot Tutorial

الأربعاء، 24 أبريل 2013

طريقه عمل الروستو (عرق اللحمة البارده) مع صوص المشروم من مطبخى بالخطوات المصوره



 هنحتاج عرق التربيكو وبيتراوح من 2 الى 3,5 كيلو
انا هنا استخدمت  عرق صغير وكمان قسمت العرق ودا نصف العرق فقط
الحشو فلفل اسود صحيح وفصوص توم
واذا حبيتى ممكن فلفل اخضر 

 هنعما فتحان بسكين رفيعه فى العرق 
ونضع فى الفتحه فص ثوم او حبة فلفل اسود
ونحاول ندخلها كويس وافضل شيى لكده عيدان الشيش طاووك انا بدخل الفلفل واضغط عليها بهذه العيدان فتدخل لجوه وبكدا الاقى الحشو كمان بالنصف مش فى الاطراف بس


 التوم نفس القصه
وانا مش بكتر لانى جوزى مش بيحبه فبضع فصوص فى جانب والاخر لا

 هيبقى بهذا الشكل بس انا لسه ما دخلته كويس

 المفروض نلفه بخيط الطعام بس انا مش عندى 
استخدمت خيط عادى وهيمشى الحال
نلفه كويس ونرش عليه ملح وفلفل مطحون


 وفى حله تكون ساخنه جدااااا وبها سمن نشوح اللحم من كل الجهات بسرعه


 ونكون محضرين عصير بصله
ونضيفه عليها ونقلب فى كل الاتجاهات

 عندى اختيارين هنا بعد الخطوات السابقه
يا اما تاخديه وتضعيه بصنيه وتغليفيها بقويل  وتضعيه بالفرن ونراعى انى الصنيه تكون على حجم اللحم لانها لو كبيره ممكن ينشف منك
او تلكملى سواه على النار انا هكمل من فوق وهضيف كل شويه ماء وبكميه قليله
واسيبه على نار هاديه وكل ما تنشف المياه اضع شويه تانى

 دا ناتج التسويه
ودا اللى هعمل منه الصوص

 هنا كان عندى مشروم طازج

 قطعته ووضعته بالحله يتشوح بس ثوانى

 ونضيف ملعقه دقيق صغيره

 ونقلبها
 ثم نضع القليل من الماء
وبكدا الصوص جاهز وطبعا مش محتاج لا ملح ولا فلفل

 نستنى على اللحمه لما نبرد شويه وبعدين
نقطعها شرائح بسكين حاده

 دا شكله من قريب والثوم والفلفل واضحين
وهو بيتقدم من غير الصوص
الحركه دى حاجه من اختراعى

 هحط شوية صوص من تحت

وعليهم اللحم واذا حبيتى حطى كمان صوص من فوق

هناك تعليق واحد:

لا تقرأ و ترحل ،، اضف تعليقك و اترك بصمتك